Home arrow Vraag & Aanbod arrow Coaching programma's arrow Hallo vrijheid, dag angst / fobie
E-mail

  

Hallo vrijheid - Dag angst / fobie.

LEEF IN GEESTELIJKE VRIJHEID.

 

Pagina navigatie overzicht 

- Wat is een niet reële angst - fobie
- Objecten waar angst voor kan bestaan
- Je bent niet alleen
- Wanneer is het nu zinvol om hier iets aan te doen?
- De oplossing
- Investeringen
- Tevredenheidgarantie
- Voorbeeld van iemand die je voorging
- Afspraak maken

 

 

 

Niet reële angst - fobie

 

Wat hebben onderstaande beelden met elkaar gemeen?

 

 

 

 

Het zijn enkele onderwerpen waar sommige mensen de stuipen van op het lijf krijgen. We spreken van een niet reële angst wanneer een bepaalde situatie die u normaal gesproken geen angst mag inboezemen er toch voor zorgt dat je in paniek raakt. Je blokkeert of ervaart lichamelijke spanningsreacties. Wanneer je zich regelmatig gemiddeld twee uur druk maakt over dergelijke gebeurtenissen dan noemen we dit een fobie. 

Wanneer je in Afrika op vakantie in de jungle een zeer gevaarlijke slang tegen het lijf loopt heb je alle reden om bang te zijn. Wanneer je eenmaal terug in Nederland je zorgen maakt of er een slang voor je op de loer ligt, is dit een niet reële angst.

naar top

 

 

Objecten waar angst voor kan bestaan

De objecten waar angst voor bestaat kunnen zeer divers zijn bij mensen. Hieronder tref je enkele voorbeelden aan van dergelijke objecten:

 

VliegtuigenGrote hoogtes Blote voeten
   
SpinnenVogels Oorlogservaringen
   
Slangen Spreken in het openbaarbijen
   
Ratten en muizen TandartsTunnels
   
WaterOorlogservaringenEtc

 

 

 

 

 

 

 

Eigenlijk kunnen we stellen dat je het zo gek niet kunt bedenken of iemand kan er wel een angst voor ontwikkelen.

naar top

 

 

 

U bent niet alleen

Wellicht herkent je bovenstaande en is dit zeer van toepassing in jouw eigen leven. Wellicht dat je denkt dat het maar vreemd is dat je hier mee van doen hebt en mogelijk niet eens weet waar deze angst of fobie vandaan komt. Wees dan gerust.

Niet reële angsten en fobieën komen regelmatig voor bij mensen. Reeds in 2004 schreef Hersenstichting Nederland dat angststoornissen een onderschat probleem zijn in Nederland en dat één op de vijf Nederlanders in zijn of haar leven te maken krijgt met een angststoornis.

naar top

 

 

Wanneer is het nu zinvol hier iets aan te doen?

Wanneer het zinvol is om iets aan je niet reële angst of fobie te doen bepaal je uiteraard helemaal zelf. Zodra je merkt dat je mentaal hinder hebt van je angst of fobie, of bijvoorbeeld je leven ´met omwegen moet inrichten´ om niet geconfronteerd te hoeven worden met je angst, bevelen we je van harte aan om hier werk van te maken. Omdat dit namelijk niet hoeft als je dat niet langer wilt.

Soms vertellen mensen ons dat ze niet echt last hebben van hun fobie voor bv blote voeten, zolang ze op zomer vakantie er maar voor zorgen dat ze niet geconfronteerd worden met blote voeten. Als je tevreden bent om op die manier je leven 'met omwegen' in te blijven richten is dat je goed recht. Maar de kans is groot dat je niet op de hoogte bent dat je bv met de 'fobia cure' snel en kordaat kunt afrekenen met je fobie of niet reële angst.

We vinden het prachtig om mensen bij dit proces te ondersteunen en de vreugde en verbazing te mogen delen als blijkt dat ze in een relatief korte periode definitief van hun angsten zijn verlost. Nadat ze daar vaak jaren of soms bijna een leven lang last van hebben gehad. Die blijdschap en verbazing mogen delen en zien hoe ze daarna nieuwe wegen inslaan is wellicht de grootste beloning voor ons werk.

naar top

 

 

De oplossing

Een zeer veel voorkomende 'fobie' is vliegangst. Deze angst is vergelijkbaar met pleinvrees, hoogtevrees en angst om in het openbaar te spreken. Men noemt het ook aviofobie. 

Veel mensen leggen zich er bij neer en vliegen nooit of staan bij wijze van spreken doodsangsten uit wanneer ze toch (moeten) vliegen. Verschillende elementen kunnen aan de basis van vliegangst liggen.

Het kan een uiting zijn van claustrofobie of hoogtevrees, het kan een (onterechte) vrees zijn dat er een ongeluk zal gebeuren of meest recentelijk kan het een gevolg zijn van angst voor terroristische aanslagen, al is de reële kans daarop natuurlijk uiterst klein.

Vliegangst kan gepaard gaan met een lichamelijke klachten zoals:  

  • beven, spierspanning;
  • moeilijk ademen;
  • hartkloppingen, pijn in de borst;
  • maag- en darmproblemen;
  • zweten;
  • duizeligheid;
  • misselijkheid.

Of met Psychologische klachten zoals: 

  • geheugenproblemen;
  • dwangbeelden;
  • onrust;
  • stress;
  • gespannenheid.

naar top

 

Behandeling

In de personal coaching wordt voornamelijk gebruik gemaakt van op NLP geënte gesprekstherapie en Ericksoniaanse hypnotherapie. In deze effectieve aanpak zijn een aantal stappen te onderscheiden.

1.       Het neutraliseren van de fobie-prikkel. Hiervoor worden technieken gebruikt die de ontstaansmomenten van de fobie neutraliseren. Je kunt hierbij denken aan de ervaringen waarbij de fobie zich sterk manifesteerde. Aan de andere kant leer je technieken om de nog te gebeuren momenten waar je vooraf al angstig voor bent te neutraliseren.

2. Het aanleren van nieuwe vaardigheden, gedragsalternatieven, om de fobie-situaties aan te kunnen pakken. Hierbij leer je technieken die je helpen om met zelfvertrouwen op situaties af te gaan. Tevens bepalen we samen nieuwe denkstrategieën om dit te realiseren.

3. Het zoeken en oplossen van oorzakelijke problemen die aan de fobie ten grondslag liggen. Het komt voor dat een fobie een uitingsvorm is van een andere klacht of angst. Het kan ook zijn dat een fobie een beschermingsfunctie heeft, in deze gevallen is er meer werk nodig om de oplossingen te realiseren. Dit wordt in de eerste sessie duidelijk.

 

Voorbeeld:

Stel je voor dat iemand een fobie heeft voor bijen. Dit kan het gevolg zijn van een intense negatieve ervaring met bijen of één bij. Als gevolg van deze ervaring kan iemand niet meer functioneren in de buurt van bijen of vermijdt deze totaal. Na een tijdje neemt de angst eerder toe dan af. Dan volgen wij de stappen:

1. het neutraliseren van de oorspronkelijke ervaring

2. het aanleren van een doeltreffende strategie om de fobie-situaties aan te durven pakken.  

3. oorzakelijke problemen onderzoeken en oplossen. Hierbij maken we gebruik van technieken die mensen helpen met zelfvertrouwen op situaties af te gaan. Ook bepalen we hier effectieve strategieën om dit te bereiken.

naar top

 

 

INVESTERINGEN

Investeringen voor individuele coaching zijn vaak persoon - en context afhankelijk. Eenvoudigweg omdat ieder mens met een uniek vertrekpunt bij ons aanklopt.

Keerzijde van investeringen is het resultaat dat je mag verwachten. Daarom werken wij voor onze klanten met commitment voor resultaat (zie ook onderstaande tevredenheidgarantie).

Om die belofte waar te maken besteden we tijdens het intake proces ook veel aandacht aan het helder krijgen van je hulpvraag. Zo vult bijvoorbeeld iedere nieuwe klant standaard onze coaching vragenlijst in als eerste stap. Met de toepasselijke naam ´getting real´, oftewel hoe graag wil je veranderen?

Daarna ontvang je van ons een indicatie met welke investeringen je rekening dient te houden en welke resultaten je mag verwachten. Op die manier weet je van tevoren duidelijk waar je aan toe bent.

Als je wilt concretiseren voor jouw situatie, neem dan vrijblijvend contact met ons. Indien gewenst adviseren we je daarbij ook over eventuele vergoeding vanuit je zorgverzekeraar.

naar top

 

 

TEVREDENHEIDGARANTIE

 De gewenste uitkomst wordt direct na afloop met je getestAls je dan constateert dat je niet tevreden bent met het bereikte resultaat krijg je al je geld direct terug. 

Echter, door onze specialisatie en de manier van werken kunnen we deze belofte voor tevredenheid ook waarmaken voor je in de praktijk.  

Daarom vertellen we je hier met trots dan nog nooit een klant achteraf een beroep heeft gedaan op deze tevredenheidgarantie. Maar het geeft je bij aanvang vast de garantie dat we volledig dienend zijn aan jouw succes.

Dus eerst jouw succes, dan pas ons succes. Alles dus te winnen voor je!

naar top

 

 

Voorbeeld van iemand die je voorging

Ik voelde mij vaak benauwd in drukke ruimtes, gelegenheden of ruimtes waar ik niet gelijk weg kon komen. In dat soort situaties ging sneller ademen, was angstig, kortom, niet fijn!
 
Deze angst was twee jaar eerder ontstaan. Ik schaamde mij om het erover te hebben met iemand, omdat ik rationeel wist dat het geen reële angst was. Ik heb er twee jaar mee rondgelopen.
 
Gedurende die tijd ben ik wel altijd de dingen blijven doen die ik graag wilde doen, omdat ik weigerde dit mijn leven te laten beïnvloeden. Maar toch gebeurde dat wel, want ook al doe je de dingen die je graag doet, als je dit met angst doet, kun je er niet vol van genieten en belemmert het je de plezier en vrijheid in het leven.
 
Ik had van tevoren e.e.a. over NLP gelezen en wist dus een beetje wat de grondslag ervan was. Wat de coaching en begeleiding inhield was voor mij echter een vraagteken. Ik heb twee oefeningen gedaan, verrassende oefeningen waarvan het soms best wel even moeilijk was om te doen. Je gaat op dat moment naar je angst toe, en dat is niet altijd fijn. Maar de manier van begeleiden  en de persoon die dit deed, maakte dat ik me zo op mijn gemak voelde dat het eigenlijk geen probleem was en veilig genoeg voelde om te doen.
 
Ik had zelf verwacht ongeveer 3 sessies nodig te hebben om van mij angst af te komen. Ik ben 1.5 uur bij Rik van Bastelaar geweest, en dat was het. Hij was na de 2 oefeningen van mening dat ik ervan af was. Ik was hier op dat moment nog best sceptisch over want kon me niet voorstellen hoe het mogelijk is om in 1.5 uur twee jaar angst te verhelpen. Ik ben er inmiddels achter dat dat dus wel mogelijk is, want het is inderdaad verholpen.
 
Voorheen als ik wist dat ik naar een drukke gelegenheid ging kon ik me van tevoren al zenuwachtig maken en niet genieten van voorpret. Nu denk ik er gewoon eigenlijk niet meer aan. En als ik er wel aan denk, dan krijg ik niet meer de angstige gevoelens die ik voorheen had.
 
Ik vind het heel erg jammer dat ik niet twee jaar geleden gelijk dit tegen ben gekomen. Ik heb twee jaar lang angsten gehad die zo makkelijk te verhelpen zijn. Ik ben nu echter ontzettend blij dat ik er vanaf ben. Ik geniet veel meer van alles, heb geen belemmeringen meer en voel me veel vrijer.

D. W.

naar top

 

 

AFSPRAAK MAKEN

Om een afspraak te maken voor deze mental coaching sessie kun je gebruik maken van onderstaande aanmeldingsprocedure. Deze stappen kun je in chronologische volgorde doorlopen. De derde stap is geheel optioneel, maar wordt zeer gewaardeerd.

Nadat je bent geregistreerd (stap 1) en ingelogd op onze website kun je je direct aanmelden (stap 2) via het menu 'inschrijven voor coaching' dat dan zichtbaar voor je wordt.

Hierna ontvangt je van ons een 'coaching intake formulier' om samen nauwkeurig vast te stellen of we ook in staat zijn je verwachtingen waar te maken. Bij positieve uitkomst zullen we daarna in onderling overleg een afspraak plannen.

De coaching kan plaatsvinden op 1 van onze coaching locaties of op een door jou gewenste locatie. Mocht je van tevoren vrijblijvend nader willen afstemmen, dan kan dat via de mogelijkheden die je daarvoor aantreft op onze contact pagina.

naar top

Overzicht van al onze mental coaching programma's 

 

Overzicht van onze training programma's en workshops 

 

Aanmeldingsprocedure Coaching Sessies

Om je aan te melden voor coaching  sessies doorloop je de volgende 3 stappen.

stap 1, registreren als gebruiker                                                                                               
                                                                                                 

 

stap 2, aanmelden voor programma


 

stap 3, andere mensen informeren

Andere mensen eenvoudig informeren die mogelijk ook ge´nteresseerd zijn in coaching programma's van GCC Coaching & Training.

Nieuwe Inspiratie?

Klik om uit te vergroten

Aanmelden INSPIRATIE:

Nadere toelichting

* Voornaam
* Achternaam
* Email
* = In te vullen

Volg ons op twitter   just be well
Beter Worden

Uw Winkelmandje